Sleva 20% n a jídelníčky - v košíku zdejte kód 2021

Low carb a Keto dieta

Nízkosacharidová dieta( Low carb )
Nízkosacharidové diety, jsou širokou skupinou diet, kde omezujeme příjem sacharidů. Při nízkosacharidové dietě, příjmeme 10-40% našeho kalorického příjmu ze sacharidů. Při klasickém stravování se doporučuje cca 55% našeho kalorického příjmu ze sacharidů. Nízkosacharidová dieta, by mohla být vhodná pro sportovce s vyšším obsahem tělesného tuku. Ačkoliv se inzulínová teorie u obézních lidí neprokázala. Se snižujícím procentem tuku u jedince, se může postupně zvedat příjem sachridů.
 
Sacharidy jsou pro nás zdrojem energie. Proto se nedoporučuje pro sportovce kteří jsou závislé na glykogenu. ( Běžci, Silové cvičení, kruhový ténink apod ) Když už, je vhodnější pro sportovce jako jsou, silový trojbojaři nebo vzpěrači. Nízkosacharidových diet je více diet, které se řadí podle uškrcení sacharidů.
 
Jak low carb funguje
Při sníženém příjmu sacharidů, tělo vypustí glykogen ze svalů a jater. Sacharidy na sebe vážou vodu. Proto si můžeme myslet, že díky low carb hubneme rychleji ale z velké části se jedná o vodu.
 
Jak hubnu díky low carb
Jak při low carb nebo low fat a jiné podobné diety, vždy se hubne díky kalorickému deficitu. Vždy je důležitá dlouhodobá energetická bilance. Není v tom žádné kouzlo. Příjmu méně sacharidů = příjmu menší energetický příjem = více vydám = kalorický deficit.
 
Moje doporučení na Low carb
Pokud chceme hubnout touhle dietou ať z důvodu ( nesnáším pečivo, mám radši maso bez přílohy ) vždy musíme být rozumný, ne to tahat do extrému, ne mít příjem sacharidů do 30g. Ale nastavit si třeba 35% energetického příjmu ze sacharidů. Myslete na to, že neexistují žádné kouzla – Kalorický deficit
 
A jak jsem Low carb vnímal já? Na LC dietě jsem byl od ledna do cca června 2019. Začal jsem tak, že jsem striktně dodržoval maximálně 30g sacharidů denně. Byl jsem tedy v ketoze. Téměř po celou dobu. Ano, váha šla dolu rychle. Ale s tím spojená energie, únava, byla šílená.
 
Pokud se do LC stravy pustíte fanatickým tempem a uškrtíte sacharidy na minimu, tělo dostane šok. Může přijít sacharidová chřipka. Začne se Vám hůře dýchat, máte sucho v ústech, mne provázel i zápach z úst, přesto, že jsem si zuby čistil několikrát, žvýkačky byly můj nejlepší přítel. Já jsem sacharidovou chřipku neměl, nebo jsem jí nevnímal, jsem od přírody nervák,takže stavy vynervování mám denně. Manželka i přes mé doporučení LC stravu držela asi měsíc. DO 50g sacharidů denně a ta si jí zažila. Motání hlavy, pocit dušnosti, migrény, bolesti. Nedalo se s ní ani mluvit. Proč se to děje? Hlavní zásobárna pro mozek jsou sacharidy. Jakmile dojdou, tělo pojede na záložní stroj, jak jsem psal výše. Na glykogen. Jenže ten také dojde,tělo poté bude rozkládat tuky na ketony (zkráceně řečeno) a to není ideální zdroj pro naše tělo. Navíc sacharidy, ať už komplexní nebo rychlé zvyšují hladinu serotoninu v mozku ( laicky řečeno pocit štěstí),proto může přijít náladovost, podrážděnost a únava. Tělo se bude vyrovnávat i se závislostí na cukru. Pro mne bylo ale úplně nejhorší to, že jsem trpěl šílenou zácpou, kterou může ze své zkušenosti potvrdit i manželka. Kila zeleniny nebylo ani pro jednoho možné ujíst, brambora se do tabulek nevešla a psylium se jíst nedalo (rozpustná vláknina hlavně není zcela ideální). S chybějící vlákninou přišlo i ucpání. To bylo opravdu za trest. Dovolím si tvrdit, že s návratem k normální stravě potká minimálně 90% lidí nepříjemný a hlavně kolikrát i veliký jojo efekt. U nás dvou naštěstí nepřišel. U mne proto, že jsem tenkrát už věděl o tom, že hubnu pomocí kalorického deficitu a ne kvůli málo sacharidům a u manželky proto, že mne konečně poslouchala ???? Ze dne na den jsem skočil z 30g sacharidů na 250g nálož a nedělo se nic špatného. Naopak. Svaly se mi nafoukly, celý jsem se jakoby zvětšil, cítil jsem se skvěle a trénink 6x týdně byla brnkačka. A wc mi přestalo dělat problém. Trvalo mi dlouho než jsem manželce vysvětlil rozdíl mezi komplexním sacharidem a rafinovaným cukrem. Že není zlo sacharid, ale cukr. Když se na to ale podívám, i ona jí nízkosacharidově. Její příjem sacharidů je 38% z celkového denního příjmu, tedy pod doporučeným příjmem. Je to hodnota 170g. Tím že už jí hodně pocitově, spíše kouká na kalorie, tak kolikrát přejede i nad 200 a světe div se, váha jde stále dolů, cukr na lačno i pře diagnozu cukrovka max 5,5 a po jídle max 7. Něco jiného je banán ???? to jí to vystřelí nahoru. Ale to je ta lepší verze cukru. Z ovoce.
 
Znovu tedy opakuji - Závěr a moje doporučení. Nebojte se sacharidů. Pokud bude příjem z komplexních sacharidů, neublíží Vám to. Naopak. Omezte rafinované cukry. Sledujte údaj na obale. Vždy tam je sacharidy a pod tím kolik z toho je z cukrů.
A jestli dělám LC jídelníček? Ano. Ale pouze se sníženým obsahem, ne s fanaticky sníženým obsahem. Nesouhlasím s tím, jít pod 100g sacharidů denně.
A jelikož opakování je matka moudrosti, tak ještě jednou – udržitelné a dlouhodobé hubnutí = žádné extrémy. Žádné hladovky.